ellismamma

2013-06-27
21:24:04

Kontroll?
Vad är kontroll? Vad kan vi kontrollera och vad är utom vår kontroll igentligen?
Jag är en väldigt kontrollerande typ av mig, jag vill veta allt runt mig för inte missförstå eller göra någon illa.
Jag är en person som är så rädd för förlora något, förlora kontrollen av en situation. Jag är väldigt rädd alltid.
Men jag har mycket på sistone funderat på detta kring att kontrollera allt, det sliter ut mig totalt.  
När Ellinor opererades nu sist och Emil var inne med henne på uppvaket, jag höll på att klättra ur skinnet för jag inte kunde vara med, se, höra och kontrollera henne. 
Just kring hennes sjukdom kan detta kontrollbehov ta kol på mig, jag vill bara göra allt själv, kolla allt själv, fixa allt själv men i längden blir det för tungt och bära. Jag klara lixom inte 24timmars vakt på henne för det tar bara livet av mig.
Men där är många andra situationer, mitt förhållande till exempel. Jag vill gärna hålla koll, det tog på oss i början och efter en incident blev det värre men nu... Jag har lixom släppt det. All den kontrollen jag vill ha kan ibland slå  upp i en ångest attack men jag handskas med det. Sen släpper jag det. För min sambo är en egen person, som också behöver sitt utrymme och jag litar på honom, igen. Efter allt så är han ju ändå här med mig, <3
 
Men jag kommer ofta på mig själv att försöka kontrollera alla lägen, ibland får jag backa mig själv för inte verka för frågvis eller liknande.
Så undrar jag ibland, hur mycket kan man klara av och kontrollera innan de slänger en i väggen? Hur mycket vi igentligen inte kan kontrollera, jag menar inget går ju direkt att förutspå? 
Jag vill bara ha kontroll på läget, på min familj, på mina vänner. Men har lärt mig släppa mycket, mycket för jag lärt mig prioritera, därbland min dotter och min son.
Men det är lite skrämmande hur ett kontrollbehov kan påverka en.....
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: